Friday, July 13, 2007

LAYANAN BAIK YB DATO' PIKAT HATI 4 SAUDARA BARU

YB Dato' menyampaikan sumbangan kepada Sdr. Abdul Rahman.

Muhammad Ali malu-malu menerima pemberian YB Dato'.


YB Dato', Tuan Haji Ali (baju biru) dan Sdr. Zainuddin Mat Teh, Pengerusi Surau Gugusan Kantan bergambar kenangan bersama saudara-saudara baru.


Abdul Rahim mengucap dua kalimah syahadat di hadapan pegawai JAIS sambil disaksikan YB Dato'.

Para saudara baru bersama ahli jemaah Surau Gugusan Kantan.


Setiap orang Islam wajib berdakwah dengan keperibadian sendiri, pesan YB Dato'.


Kita semua bersaudara ... cubit paha kanan, paha kiri terasa sakit.



BERDAKWAH bukan mesti dengan pujuk rayu, apatah lagi memaksa. Dakwah yang paling berkesan sebaliknya adalah dengan menjaga tingkah laku, bersopan santun, saling menghormati dan juga sayang menyayangi dengan seikhlas hati sesama manusia tanpa mengira rupa, darjat atau warna kulit.
“Itulah dakwah dalam ertikata sebenar sebagaimana yang diajar oleh Nabi,” kata YB Dato’ dalam ucapan ringkas sempena majlis pengislaman empat saudara baru – Abdul Rahman, 18; Abdul Rahim, 33; Muhammad Ali, 12, dan Shahidah Abdullah – malam 10 Julai lalu. Majlis tersebut diadakan di Surau Gugusan Kantan, Seksyen 7.

Kata YB Dato’ lagi, setiap orang Islam harus menjadi ejen pendakwah untuk menonjolkan kesucian, kesempurnaan dan kelebihan Islam berbanding lain-lain kepercayaan kerana itulah Islam yang sebenarnya.

“Kita tak boleh tersilap dalam hal ini. Islam tak pernah ajar kita bunuh orang, mengganas dan sebagainya sebaliknya Islam mengajar kita gaya hidup yang harmoni, hormat menghormati, rajin berusaha, Bantu membantu dan berkasih sayang antara satu sama lain.”

“Saya percaya, kalau setiap orang ada kesedaran tentang tanggung jawab ini, tiap-tiap hari akan ada saudara baru peluk agama Islam,” ujarnya.

Berkenaan empat saudara baru itu, YB Dato’ berkata, lebih kurang tiga minggu lalu, beliau dikunjungi mereka di pejabatnya memohon bantuan kerana kesempitan hidup.

“Saya gembira kerana mendapat kepercayaan mereka dan ini satu peluanguntuk saya berbuat baik sesama manusia. Saya terima kunjungan mereka dengan baik dan saya bantu mana yang termampu. Syukur kepada Tuhan kerana kebaikan yang kita tunjukkan rupa-rupanya telah membuka pintu hati mereka untuk menganut agama Islam,” katanya.

YB Dato’ yang turut menjadi saksi upacara melafaz dua kalimah syahadah oleh saudara-saudara baru itu juga berulang kali mengingatkan pemimpin dan anggota masyarakat setempat supaya tidak mengabaikan mereka di kemudian hari.

“Mulai hari ini, mereka telah menjadi saudara seagama dengan kita maka adalah menjadi tanggung jawab setiap dari kita untuk menjaga kebajikan mereka,” katanya.

Dalam majlis yang sama, YB Dato’ turut mengumumkan perlantikan Pegawai Khas Agama DUN Kota Damansara, Tuan Haji Ali sebagai ‘bapa angkat’ kepada keempat-empat saudara baru itu.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home