Sunday, July 1, 2007

TOLONGLAH, ATIQ MAHU SIHAT MACAM ORANG LAIN ....

YB Dato' bersama ahli rombongan pemimpin-pemimpin masyarakat DUN Kota Damansara bergambar kenangan dengan Atiq Wazif dan ayahnya, Sdr. Hasan Suyut di rumah mereka."Atuk doakan Atiq sembuh dan berjaya seperti anak-anak yang lain ..."
Atiq kelihatan ceria dan mesra berbual dengan YB Dato' .
Seronok dan mesra sungguh nampaknya Atiq dibelai YB Dato'.

MATANYA yang bening dan bercahaya menggambarkan dia seperti mahu berkata sesuatu. Jika termampu, mungkin dia mahu memberitahu:

“Pakcik, tolonglah saya ... saya juga mahu hidup macam orang lain. Mahu bermain, pergi sekolah, membina masa hadapan ... macam anak pakcik. Tapi dengan keadaan diri saya yang begini, tiada apa yang saya mampu lakukan. Semuanya saya terpaksa mengharapkan ibu dan bapa, tapi sampai bila?”

Atiq Wazif (layari www.hasansuyut.com) yang baru berusia tujuh tahun adalah penanggung sindrom Global Developmental Delay (GDD) yang sampai kini masih tidak ada penyelesaian. Penyakitnya mula dikesan 40 hari selepas dia dilahirkan dengan gejala yang pertama, dia mengalami masalah pernafasan.

Sejak itu, Atiq tidak putus-putus keluar masuk hospital.

Walaupun usianya kini sudah mencecah tujuh tahun namun tumbesarannya adalah sangat perlahan bahkan seperti terhenti pada tahap umur dua atau tiga tahun. Dia tidak mampu bertutur, duduk atau berjalan dengan sempurna apatah lagi bermain dan ketawa.

“Dulu, untuk mengunyah makanan pun dia tak mampu. Berjalan juga tidak boleh dan kami hanya beri dia makan bubur semata-mata. Pendek kata, semua perkara atas dirinya, kami yang uruskan. Dia tak mampu berbuat apa-apa selain terlantar sepanjang masa,” kata ayahnya, Hasan Suyut, 40, ketika dikunjungi YB Dato’ bersama rombongan di rumah mereka di Seksyen 11, Kota Damansara, Petaling Jaya baru-baru ini.

Selepas tiga tahun berulang alik ke Hospital Kuala Lumpur (HKL), atas nasihat seorang doktor pakar, Hasan membawa Atiq menjalani rawatan di Erkang Hospital, Beijing, China setelah pelbagai kaedah dari yang moden, homeopati dan tradisional yang dicuba di dalam negara tidak membuahkan hasil. Ketika itu, Atiq berusia sekitar empat tahun.

Setelah menjalani terapi akupuntur, urutan dan fisioterapi di sana, kanak-kanak itu mula menunjukkan potensi bahawa keadaannya akan berubah. Itulah juga yang dinyatakan oleh pakar di hospital berkenaan, Dr. Mao kepada Hasan apabila dari latihan demi latihan yang dibuat, Atiq mula memaparkan tindak balas.

“Saya pernah beberapa kali menitiskan air mata seorang diri dan terpaksa menyembunyikan diri di dalam bilik kerana tidak sanggup melihat rawatan yang dijalankan ke atas anak saya yang bagi saya adalah cukup menyeksakan. Kaedah kekerasan terpaksa dilakukan untuk melembutkan otot-ototnya,” kata Hasan lagi, yang dalam pertemuan itu turut disertai isterinya, Dora.

Selepas tiga bulan menjalani rawatan di situ, Hasan menceritakan bagaimana pada suatu pagi, tatkala dia seperti biasa melatih Atiq berjalan dan apabila tiba di satu peringkat, tangan anaknya itu dilepaskan, Atiq tiba-tiba tergamam dan menggigil.

“Wajahnya nampak ketakutan tapi dia masih cuba berusaha mengawal diri supaya tidak jatuh. Matanya ketika itu merenung tepat ke arah saya seolah-olah mahu berkata, ‘ayah, yakinilah saya ... saya boleh melakukannya’. Seketika kemudian, saya melihat dia angkat kaki kanannya dan melangkah ke hadapan. Ketika itu juga dia ketawa, mungkin kerana dia terlalu gembira. Setelah empat tahun enam bulan menunggu, baru hari itu anak saya boleh berjalan. Air mata saya menitis tanpa sedar ...,” kata Hasan mengimbas kenangan menggembirakan itu.

Sekalipun bersyukur, perubahan yang berlaku pada Atiq ternyata masih belum memadai. Hasan dan isteri meneruskan pencarian bagi membolehkan anak keempat daripada lima beradik itu benar-benar berkeupayaan untuk hidup sebagai manusia normal.

Setelah setahun menjalani rawatan di China, perubahan pada Atiq hanyalah dia boleh ketawa dan mengatur beberapa langkah.

Hasan kemudian berpaling kepada satu pusat rawatan untuk kanak-kanak kurang upaya di Fort Lauderdale, Florida, Amerika Syarikat (untuk keterangan lanjut mengenai pusat ini, layari http://www.therapies4kids.com.) di mana dia percaya, anaknya mungkin akan mendapat rawatan yang lebih baik.

Sebagaimana yang diberitahu oleh pengasas pusat rawatan itu, Dr. Santo Steven Bifulco, Atiq perlu menjalani rawatan secara berterusan sepanjang tempoh tumbesaran dan sekurang-kurangnya empat sesi terapi yang setiap satunya memakan masa antara empat hingga lima bulan, perlu dilalui.


Ini kerana sindrom yang dialami Atiq memerlukan pemulihan untuk banyak aspek terutama yang berkaitan dengan otot, saraf, tulang dan pelbagai anggota yang lain.

“Perbelanjaan untuk keempat-empat sesi rawatan itu dianggarkan lebih kurang RM400,000. Saya telah membawanya ke sana pada bulan November 2006. Setakat ini, kami sudah berhabisan untuk menanggung sendiri kos rawatan anak ini dan sekarang kami memerlukan sekitar RM200, 000 lagi,” kata Hasan yang terpaksa mengharapkan belas ihsan orang ramai yang prihatin untuk membantu membiayai kos pemulihan anaknya.

Dia yang pada satu ketika pernah memiliki perniagaan sendiri juga terpaksa ‘menggadai’ bisnes tersebut untuk memberi tumpuan khusus kepada usaha pemulihan Atiq.

Untuk sesi terapi yang kedua, Hasan berangkat bersama Atiq ke Amerika Syarikat pada 23 Jun 2007 dengan diiringi seorang pakar perubatan tempatan dari Yayasan Paru-Paru Malaysia yang akan membuat kajian khusus mengenai penyakit kanak-kanak itu.

Bagi sesiapa yang sudi membantu Atiq, sumbangan boleh dibuat terus kepada akaun Maybank 1641-0020-3707 atas nama Hasan Suyut (No. KP 661204-01-5991) atau dengan menghubungi telefon 012-2093374 (Hasan) atau e-mel mywazif@gmail.com.


Doa seorang wakil rakyat

“ATUK doakan Atiq sihat, dapat pergi sekolah dan belajar. Atuk mahu Atiq bukan setakat ada masa hadapan tapi masa hadapan yang cemerlang. Atuk akan sentiasa doakan untuk Atiq.” Itulah kata-kata YB Dato’ tatkala mengunjungi anak istimewa, Atiq Wazif Hasan di rumahnya di Seksyen 11, Kota Damansara baru-baru ini.

Atiq, 7, yang dipangku YB Dato’ ketika itu seakan mahu membalas kata-kata wakil rakyat Kota Damansara itu. Melalui pandangan matanya yang bening dan bercahaya, dia merenung YB Dato’ dengan pandangan yang penuh pengharapan.

Suasana yang penuh dramatik itu turut disaksikan beberapa pemimpin masyarakat setempat termasuk Ketua UMNO Wanita Bahagian Subang, Puan Halimaton Saadiah Bohan yang juga Pengerusi Biro Kebajikan UMNO Subang.

Sebelum meninggalkan rumah keluarga itu, YB Dato’ turut menghulurkan sumbangan peribadi bagi membantu membiayai kos rawatan kanak-kanak tersebut. Beliau juga berjanji akan datang semula sebelum kanak-kanak itu berangkat ke Amerika Syarikat bersama ayahnya untuk menjalani rawatan pada 23 Jun 2007.

“Saya juga akan sentiasa memantau perkembangan rawatan anak ini. Saya doakan dia kembali sihat, ceria dan aktif macam kanak-kanak yang lain,” kata YB Dato’.


Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home